Albinsson & Sjöberg

"Våra säljare kan inte leva utan P1 Annons!"

Motorförlaget Albinsson & Sjöberg är PositionEtts andra kund genom tiderna och har inga planer på att byta leverantör. – Vi har alltid haft möjlighet att påverka systemet, säger Malin Alkhagen, marknads- och försäljningschef.

Fotografen Anders Albinsson och journalisten Stig Sjöberg grundade Albinsson & Sjöberg 1973 i Karlskrona, men det var först ett par år senare de köpte sin första tidning, Bilsport. Stig och hans fru Margaretha är fortfarande ytterst aktiva i den dagliga driften.
I dag har Nordens största motorförlag 11 titlar som distribueras i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Via moderbolaget äger Albinsson & Sjöberg också Mantorp Park och är delägare i Emmaboda flygbana.

–  Där har vi en hel del event som har vuxit fram ur tidningarna. Vårt största äger rum i Jönköping varje påsk – Bilsport Performance & Custom Motor Show, som är Skandinaviens största bil- och MC-mässa. I år kom det nästan 85 000 besökare. Planen för 2023 är att anordna tolv event för runt 200 000 besökare, säger Malin Alkhagen.

Albinsson & Sjöberg har varit kund hos PositionEtt sedan 1999. Malin, som då var ung nyanställd, fick följa med till första mötet i Stockholm.
– Det var Allers som tipsade oss. Min dåvarande chef hade tittat på andra system innan, men när vi fick se hur P1 Annons fungerade fastnade vi. Jan Karlsson, PositionEtts nuvarande VD, och Maria Forsberg på Allers hade stor del i detta. Vi har alltid haft ett jättegott samarbete, jag kan ringa Janne om vad som helst. Det är inte många telefonnummer jag kan utantill, men hans är ett av dem.

Jobbar med P1 Annons varje dag

Malin uppskattar att det alltid har funnits möjlighet att påverka och varit nära till beslut för att få ett så optimalt system som möjligt.

– Alla förlag och säljbolag som använder P1 Annons har bidragit till att det har blivit större och större med fler och fler funktioner. Har vi suttit på ett användarmöte och kommit fram till något gör PositionEtt en ”to do” av det i princip nästa dag. Det har gjort att vi har stannat kvar som kund.

Albinsson & Sjöberg använder fortfarande det sidplaneringsverktyg för eftertextannonser som Malin och Janne tog fram i början av sitt samarbete.
– Jag tror inte någon annan använder det i dag. Det är inte vackert, men det fyller sin funktion och det räcker för oss. Janne är helt förundrad över att det fortfarande är i drift och tycker att gränssnittet är en skandal, säger Malin och skrattar. Förlaget har i dag åtta säljare, fyra inhouse och fyra egna företagare, en traffic och så Malin, som 1 oktober blir både marknads- och försäljningschef.

– Alla jobbar med P1 Annons varje dag. Vi har det uppe hela tiden. Utan detta dör vi, brukar säljarna säga, berättar Malin. De lägger in allt de ska göra där och gör noteringar, offerter och skickar order. Innan P1 Annons hade vi två traffic som bokade allt åt säljarna utifrån deras handskrivna lappar, skrev in i systemet och skickade en bokningsbekräftelse.

Varje vecka skickar Malin också en rapport till ledningen om försäljning per varumärke, utgåva, år, säljare, event, mot budget och liknande som hon sammanställer utifrån rapporterna i P1 Annons.

Malin Alkhagen, marknads- och försäljningschef, Albinsson & Sjöberg

Malin Alkhagen, marknads- och försäljningschef, Albinsson & Sjöberg

“Vi är väldigt nöjda, att besöka PositionEtt är nästan som att komma hem!”

Användarträffar ger kunskap och bygger nätverk

Förlaget har också anpassat systemet efter hur materialet kommer in. Skickas det direkt går det vidare till annonsproducenten Anja von Dahn, som också är ansluten till P1 Annons och där kan se vilket nummer annonsen ska vara med i, vilken storlek det ska vara, om det saknas material och så vidare.

– Förutom print har vi även digitalt. Här har Egmont varit drivande och vi har fått ta del av den utvecklingen. En önskan vi har nu är att även kunna lägga in event i P1 Annons. Vi har löst det genom att ändra tidningsnamnet till eventnamn, utgivningsdatum blir eventdatum, helsidesbokningar blir bokning av monter och så vidare. Det är ett väldigt flexibelt system, annars hade vi inte klarat oss.

Albinsson & Sjöberg har däremot inte ett särskilt system för annonsmottagning. Istället har de Lena Dahlström, som har arbetat som traffic på förlaget i 34 år. Allt material mejlas till henne och sedan bockar hon av varje tidning för sig i systemet.
–  Vi har valt att inte ändra på den servicen eftersom Lena är en viktig kontaktperson och mellanhand. Vi märker att det är uppskattat att ha någon att prata med, särskilt när vi träffar kunder ute på event. Hon har mycket att göra, men är rask.

Det viktigaste för Malin när det gäller samarbetet med PositionEtt är de årliga användarträffarna där det finns möjlighet att utbyta erfarenheter, tips och råd med andra förlag.
– Det har gett oss insyn i hur andra arbetar och tänker. Ibland ligger vi före, ibland efter. Vi kan lära mycket av varandra och inse att det här behöver vi med. På senare år är det också många säljbolag som deltar som vill lära sig nya saker om systemet. Vi är väldigt nöjda, att besöka PositionEtt är nästan som att komma hem!


FAKTA Albinsson & Sjöberg

Nordens största motorförlag bildades 1973 och har i dag 11 titlar som distribueras i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Via ett dotterbolag äger Albinsson & Sjöberg också Mantorp Park med event som till exempel Trailer Trucking Festival.

Förlaget är också delägare i Emmaboda flygbana där verksamheten främst omfattar bil- och mc-tester, utställningar och bilträffar som till exempel ”En dag på Strippen” som arrangerats varje år sedan 1998.

Läs mer på https://www.fabas.se


Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson

Försäljning

08-545 870 53