På Earton Media är det annonssäljarna som har fått välja system.
– De känner sig så hemma i P1 Annons så det finns inte en chans att vi skulle byta till något annat, säger vd Tony Löfling.
Earton Media AB ger sedan år 2000 ut den helt annonsfinansierade veckotidningen Magazin24 i Köping, Arboga, Kungsör och Hallstahammar.
– Vi håller ett öga på vad som händer lokalt på de här orterna och skriver ingenting om riksnyheterna. Det är alltifrån bevakning av politiker och tjänstemän till när Gretas katt fastnade i trädet, säger Tony Löfling, vd för Earton Media.
Magazin24 är en gratistidning på mellan 20–40 sidor som distribueras av Svensk Direktreklam direkt till brevlådorna hos cirka 38 000 hushåll och tidningen är väldigt uppskattad av läsarna.
– Folk gillar att läsa om sitt område och sina grannar. Skulle det vara strul med någon del av utgivningen en helg så har vi fullt upp på måndagen med att prata med läsare som inte har fått sin tidning. Det är ju tråkigt när sådant händer, men samtidigt får vi ett slags kvitto på att vår tidning är saknad om den inte kommer i brevlådan. Så det är kul.
“Det gör att det går att växa väldigt långt och väldigt länge med P1 Annons.”
Att hitta annonsörer är förstås ett måste för att tidningen ska överleva. Det gäller att hela tiden ha så pass många läsare som tycker att tidningen är intressant för att annonsörerna ska vilja synas i den. Det oroliga världsläget spelar förstås också in i form av ökade råvarupriser och hög inflation.
– Vi har naturligtvis märkt att våra kunder är mer noggranna med vad de får för sina annonspengar. Mycket av annonspengarna har ju gått till stora multinationella företag i USA som Facebook, Google med flera, men den trenden verkar vara bruten sedan något halvår. Istället börjar man satsa mer på lokala medier, vilket är väldigt positivt för oss, för vi är helt beroende av lokala annonspengar.
Earton Media började använda P1 Annons 2018. Efter att ha blivit övertalade av en säljare bytte man till Upsales CRM med mediamodul, men återvände efter drygt ett år till P1 Annons igen.
– Vi har tre annonssäljare som sitter hos oss och de sa nej, nej, nej, det här är mycket sämre och ville byta tillbaka. Nu är de så hemma i P1 Annons så det finns inte en chans att vi skulle byta till något annat. Då skulle det vara något otroligt revolutionerande som dyker upp, säger Tony. De gillar framför allt alla funktioner och hur själva systemet är uppbyggt. Det är lätt att förstå hur man flyttar sig mellan sälj, aktivitet, statistik och rapport. Jag tror inte ens att vi utnyttjar alla funktioner som finns, men vi använder en hel del. Det gör att det går att växa väldigt långt och väldigt länge med P1 Annons.
P1 Annons används i dag framför allt som ett säljverktyg där de tre säljarna har koll på precis allt som rör aktiviteter, ordrar, bokningar och kontaktpersoner.
– Det går också att få fram väldigt detaljerade statistik- och rapportunderlag, säger Tony. Jag kan till exempel ta ut veckorapporter för försäljning, rapporter och aktiviteter för varje säljare och statistikrapporter för att kunna jämföra mot föregående år. Det finns oändligt med möjligheter.
Rapporterna används som stöd och underlag vid möten med säljarna för att prata om hur det har gått den här veckan eller månaden och för att jämföra med föregående år. Tony menar att ett system som P1 Annons är ovärderligt, både för företaget i stort och framförallt för sälj.
– Vi använder ju till exempel automatiserad fakturering, gör överföringar och tar fram underlag för ekonomisystem.
Vi är integrerade med Fortnox, vilket funkar väldigt bra. Däremot använder vi oss inte av integrationer som till exempel Cargo eller Picaflow, men det är något vi tittar på och eventuellt också kommer att använda i framtiden.
08-545 870 53
salj@positionett.se
För att vår hemsida ska fungera så bra som möjligt använder vi cookies.
Vi utvärderar webbplatsen med statistikverktyg och sparar i vissa fall personuppgifter när du t.ex. fyller i våra kontaktformulär.
Hur vi hanterar personuppgifter
OK