Feedback styr utvecklingen

Kundernas feedback styr utvecklingen av P1 Annons

Vad behöver säljarna för att lyckas bättre? För att få svar på den frågan bjöd PositionEtt in några av sina mest engagerade kunder till tre workshops. Snart kommer nya smarta autofunktioner, en ny statistikmodul och ett uppdaterat webbaserat gränssnitt som alla utgår från användarnas behov.

Sedan starten 1998 har P1 Annons varit ett datarikt säljverktyg. I dag är det mer avancerat än någonsin — det går att ta fram statistik på mikronivå över vem som sålde vad, när, och till vilket pris.

– Den nivån av data är fantastisk för administration, säljledning och ekonomi, som ofta behöver djupgående analyser, säger Fredrik Isaksson, säljare på PositionEtt. Men det finns också utmaningar. Framförallt från säljarhåll har det kommit kritik. I dag är informationen för utspridd. Säljarna behöver en samlad, lättillgänglig överblick — annars blir datan svår att använda i praktiken.

För att samla in feedback och få konkreta förbättringsförslag bjöd PositionEtt in de kunder som genom åren kommit med flest idéer och värdefulla synpunkter - Adviser, Albinsson & Sjöberg och Barn i stan - till tre workshops. Den första hade temat Autofunktioner med fokus på säljstöd. 
– Vi hade en bild av vad vi ville få fram, men det kom upp många nya idéer som vi inte hade tänkt på. Temat var ändå tydligt: säljarna behöver bättre överblick över sina kunder, sin egen försäljning och hur hela gruppen presterar mot sina mål, säger Fredrik.

Målet framöver är att säljarna ska få bättre stöd i sitt dagliga arbete, till exempel genom automatiska påminnelser om inaktiva kunder, utgångna offerter och försäljningsläge mot budget. Autofunktionerna ska hjälpa dem att göra fler och bättre affärer och minska risken att tappa affärer i en allt tuffare konkurrens.

– Säljarna ska också själva kunna göra små, snabba analyser. Samtidigt ska autofunktionerna leverera tydligare och bättre data även till säljledning och administration, så att det blir enklare att ta fram bra statistik, säger Fredrik 

Ny separat dynamisk statistikmodul

Temat för den andra workshopen var T1/dashboard. Adviser har länge använt sig av en egenframtagen separat statistikmodul, T1, som nu behöver ersättas. När Albinsson & Sjöberg och Barn i stan fick se hur T1 fungerar ville de ha samma lösning.
– T1 är ett väldigt bra verktyg och vi insåg snabbt att det här är något som alla våra kunder skulle ha nytta av. Vi bestämde oss därför för att bygga upp motsvarande funktionalitet från grunden, men på ett sätt som stärker hela P1 Annons som produkt, säger Fredrik.

Det kommer i praktiken att bli en separat statistikmodul där man kan vrida och vända på datan, till exempel genom att välja period eller filtrera på en viss säljare eller kund. Något som inte är möjligt med den nuvarande dashboarden i P1 Annons.
– Vi ser verkligen fram emot att få det här på plats, för det kommer att stärka både oss och appen. Tanken är att T1-modulen ska ersätta vår nuvarande dashboard, som i praktiken är på väg att fasas ut. När användaren öppnar appen ska T1-modulen automatiskt visas som en webbvy där man kan arbeta med datan.

Fredrik Isaksson, Försäljning & utbildning - P1 Annons

Fredrik Isaksson, Försäljning & utbildning - P1 Annons

"Det stora värdet med att jobba med fokusgrupper är att man bygger exakt det kunderna vill ha."

Nytt modernt webbaserat gränssnitt

Den tredje och sista workshopen handlade om ett stort önskemål som funnits länge; att få de delar av applikationen som säljarna arbetar mest med — kunder, offerter, orderläggning, anteckningar och påminnelser — helt webbaserade.

– I dag måste man arbeta direkt i själva applikationen, men säljarna vill kunna jobba från en surfplatta, mobil, eller valfri webbläsare. Viktiga frågor var därför: Vad behöver ni för att det här ska fungera bra i vardagen? Hur ska gränssnittet se ut? säger Fredrik.

I höst inleds därför arbetet med ett nytt, modernt, webbaserat gränssnitt som i framtiden även kan användas som grund för att uppdatera hela P1 Annons.

– En viktig vinst är att användarna blir betydligt mer mobila. I dag måste de släpa med sig datorer, ha allt installerat och passera brandväggar för att kunna jobba ute hos kund. Med det nya systemet kan de logga in via webben från vilken enhet som helst för att till exempel skapa en offert och skicka direkt under ett kundmöte.

Bygger det kunderna vill ha

Målsättningen är att T1/dashboard och Autofunktioner ska vara klara och levererade innan 2025 är slut, och att det nya gränssnittet börjar rullas ut under 2026.
Det stora värdet med att jobba med fokusgrupper menar Fredrik är att man bygger exakt det kunderna efterfrågar och vill ha.

– Det är en trygghet både för oss och för dem. Det här sättet att jobba sätter också positiv press på oss. Nu måste vi leverera även om det perfekta systemet inte finns. Alla har sina svagheter. Men om vi kan skapa något som är "good enough" och som är bättre än det mesta på marknaden — då är vi nöjda!


FAKTA Feedback styr utvecklingen
P1 Annons

P1 Annons ger stöd till hela verksamheten: Sälj - Marknad - Ledning - Redaktion - Produktion.

En app som vi kontinuerligt anpassar för nya behov i branschen. Trots att P1 Annons är ett nyckelfärdigt standardsystem, finns möjlighet att skräddarsy funktioner för er, till exempel genom unika integrationer och anpassade rapporter och utskrifter.


Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson

Försäljning

08-545 870 53