Swedbank Pay

Effektivare onboarding för betallösningar

Nu blir det enklare att komma igång med betalningar med Swedbank Pay. Genom ett nytt digitalt onboardingflöde går det snabbare för nya kunder att aktivera betallösningar – utan att tumma på säkerhet och kontroll.

PositionEtt och Swedbank Pay har samarbetat i över tio år, framför allt kring digitala tjänster som P1 Prenumeration, P1 Medlem och Biljetto. Swedbank Pay ansvarar för att ta fram betalningslösningar till kunderna.
– Vår tjänst för betalningar online är redan integrerad i PositionEtts appar. Det gör det enkelt att betala med kort och Swish, säger Karl-Patrik Ljung, Partneransvarig, Swedbank Pay.

När PositionEtt får en förfrågan från en kund om betallösningar för till exempel prenumeration eller biljettförsäljning, kontaktar de Swedbank Pay som sätter upp ansökan och avtal.

– Tidigare krävdes en separat ansökan från kunden, men nu har vi förenklat flödet. Istället skickar PositionEtt en länk där kunden fyller i sina uppgifter via vår digitala partnerportal. PositionEtt kan sedan följa hela processen i portalen, och vi har direktkontakt med kunden längs vägen, säger Karl-Patrik.

Karl-Patrik Ljung, Partneransvarig, Swedbank Pay

Karl-Patrik Ljung, Partneransvarig, Swedbank Pay

“Det vi förbättrar är framför allt upplevelsen. Målet är att göra processen både enklare och mer överskådlig.”

Snabb och kundvänlig process

Innan avtalet godkänns genomförs alltid en KYC (Know Your Customer) för att bland annat säkerställa vem som är den verkliga huvudmannen – alltså den person som i praktiken äger eller kontrollerar företaget.

– Det här är inget nytt, men reglerna har blivit betydligt skarpare de senaste åren, säger Karl–Patrik. Vi kontrollerar också om någon i organisationen är en så kallad PEP, en politiskt utsatt person. Båda delarna är viktiga för att bedöma risk och förebygga penningtvätt, bedrägerier och annan finansiell brottslighet.

Om allt är korrekt ifyllt och inga frågetecken uppstår brukar hela processen gå fort. När ansökan är godkänd får kunden tillgång till en API-nyckel, även kallad access token. Så fort den är integrerad i systemet kan kunden gå live med sina betalningar.

– Det vi förbättrat är framför allt upplevelsen. Målet är att göra processen både enklare och mer överskådlig. PositionEtt får större insyn och kunderna får en smidigare onboarding.

Lokal support på svenska

Som en del av Swedbank-koncernen tillhör Swedbank Pay ett av Nordens mest välkända varumärken. Med det följer höga krav på säkerhet, transparens och regelefterlevnad. Bolaget har kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland vilket innebär att man även kan stötta kunder som vill etablera sig i andra nordiska länder. Till exempel genom att erbjuda betallösningar som Vipps i Norge och MobilePay i Danmark.

– En annan stor fördel är vår lokala support. Vi erbjuder kundservice på svenska, norska och danska, något många andra inte gör. Globala aktörer saknar ofta lokal förankring. Vi finns nära kunderna och förstår deras marknad, säger Elin Eriksson, marknadsförare, Swedbank Pay.


FAKTA Swedbank Pay

Förenklad onboarding – så fungerar det

  • Kunden får en personlig länk via Swedbank Pays digitala partnerportal och fyller i ansökan direkt online.
  • PositionEtt kan följa varje steg i processen – från ansökan till det kunden går live med sina betalningar.
  • Swedbank Pay genomför nödvändiga kontroller, som KYC och avtalssignering, för att säkerställa regelefterlevnad och trygghet.
  • Om alla uppgifter stämmer och inga oklarheter uppstår, går processen snabbt.
  • Resultatet är en snabbare, mer transparent och digitalt sömlös upplevelse.

Fredrik Isaksson

Fredrik Isaksson

Försäljning

08-545 870 53