När den anrika tidskriften Tiden tog steget in i den digitala eran föll valet på P1 Prenumeration. – Vi har också kopplat in Preno som kundtjänst. Det gör att jag kan fokusera på övriga arbetsuppgifter, säger chefredaktör Payam Moula.
Tiden grundades 1908 av Hjalmar Branting, som senare blev statsminister och partiledare för Socialdemokraterna. Även om tidskriften har förändrats är grunden densamma - en teoretisk publikation fokuserad på politik, samhälle och socialdemokrati. Den har länge fungerat som ett forum där ledande socialdemokrater försökt förstå Sverige, världen och det samhälle vi lever i.
– Vi har mellan 1 500 och 2 000 prenumeranter, främst engagerade socialdemokrater. Tidskriften ges ut fyra gånger per år, både i tryckt och digital utgåva. Prenumeranterna kan välja enbart digital tidning eller både tryckt och digitalt, berättar Payam Moula. De flesta väljer pappersutgåvan, tryckt på kvalitetspapper där stor vikt läggs vid formgivning, layout och bildsättning. För många är det en självklarhet att spara varje nummer.
– Jag blir ofta kontaktad av äldre läsare som berättar att de har en hel bokhylla full. De vill inte slänga dem och undrar om vi vill ha gamla nummer. Jag tar gärna emot de vi själva saknar, men oftast får jag tacka nej.
“Jag behöver prioritera vad jag ska lägga min tid på. Att agera kundtjänst tar en del tid, särskilt vid utskick eller kampanjer när många hör av sig.
När tidskriften även blev digital för några år sedan var det läge att byta till P1 Prenumeration som hanterar både digital- och pappersprenumerationer. Payam valde också att koppla på Preno som kundtjänst för att frigöra arbetstid. Utöver sitt uppdrag som chefredaktör är han även ansvarig för bokutgivning, att skriva krönikor och medverka i rapporter och seminarier.
– Jag behöver prioritera vad jag ska lägga min tid på. Att agera kundtjänst tar en del tid, särskilt vid utskick eller kampanjer när många hör av sig. Det kan också vara frågor som jag inte har full koll på – att ändra adresser eller lägga till prenumeranter går bra, men att sätta upp kampanjer är inte min expertis.
Tidigare erbjöd Tiden både kort- och fakturabetalning, men det sistnämnda är numera borttaget eftersom det blev för mycket manuellt arbete.
– Vi var tvungna att skicka ut avier för att påminna om att det var dags att förnya. Något som både kostar pengar och riskerar att bli bortglömt. I dag sker all betalning via kort, som en löpande prenumeration, säger Payam. Prenumerationen betalas en gång per år, och förlängs automatiskt om den inte sägs upp.
Det finns också ett trettiotal olika rapporter att välja bland i P1 Prenumeration. Bland annat ekonomi, tidningsstatistik, prenumerationsskuld, TS-rapporter, periodiseringsrapporter, spridningsredovisning och kategorier.
– Jag brukar ta ut en rapport per nummer med information om hur många prenumeranter vi har och i vilka kategorier. Det ger en bra överblick och lite statistik att följa. I dag använder vi de mest grundläggande delarna i systemet och för mig fungerar det upplägget bra. Och skulle det dyka upp problem får jag snabb och professionell hjälp. Vi är väldigt nöjda!
Med P1 Prenumeration och Preno har Tiden inte bara effektiviserat sin administration – utan också skapat utrymme för att fortsätta utveckla innehållet för sina engagerade läsare.
08-545 870 60
salj@positionett.se
För att vår hemsida ska fungera så bra som möjligt använder vi cookies.
Vi utvärderar webbplatsen med statistikverktyg och sparar i vissa fall personuppgifter när du t.ex. fyller i våra kontaktformulär.
Hur vi hanterar personuppgifter
OK