Under hösten kommer en helt ny statistikdashboard lanseras i P1 Annons. Då kan du själv välja vilka moduler som ska visas, i vilken ordning och med vilka filter för att få en tydlig överblick av relevanta data och siffror.
Dagens dashboard är tungrodd, stelbent och bygger på gammal teknik. För att få konkreta förbättringsförslag bjöd PositionEtt in sina mest engagerade kunder till tre workshops. En av dem var säljbolaget Adviser som länge har använt sig av en egen statistikmodul som nu behöver ersättas.
– Det är ett väldigt effektivt verktyg och vi insåg snabbt att det här är något som alla våra kunder skulle ha nytta av. Vi bestämde oss för att bygga upp ett motsvarande system från grunden på ett sätt som stärker hela P1 Annons som produkt, säger Fredrik Isaksson, säljare på PositionEtt.
Den nya statistikdashboarden bygger på moduler, fristående informationsblock som kan bestå av grafer, listor eller diagram, utformade för att ge användaren en flexibel och anpassningsbar överblick av affärskritiska data.
Eftersom PositionEtt äger koden går det att successivt lägga till fler moduler, fler filter och liknande, beroende på behov och användarfeedback.
– Varje användare bygger sin egen vy, utifrån vilka uppgifter som är relevanta för just deras yrkesroll, säger Fredrik. Som säljare ser man sin egen och teamets totala försäljning. Teamledare har tillgång till teamets resultat, möjlighet att filtrera på produkter och aggregatnivå, och kan skapa anpassade vyer för teamets behov. Administratörer och chefer kan i sin tur bygga och justera flera olika dashboards, se data för enskilda säljare, team, produktgrupper med mera.
För vissa blir det ett dagligt uppföljningsverktyg – för andra ett strategiskt beslutsstöd.
– Alla har olika behov, och poängen här är att varje användare själv styr vad de vill se och arbeta med. Vi som utvecklare behöver inte vara inblandade – det är ett helt hands-off-system i praktiken, säger Sonja Sorvari, Web Developer och UI/UX Designer på PositionEtt.
Tanken är att dashboarden ska finnas tillgänglig som webbsida och att man loggar in via webben. Ambitionen är att användarna i framtiden inte ska behöva använda FileMaker för att se och mäta prestation och aktivitet.
– Webbdashboarden kommer att kommunicera både med P1 Annons och andra system via API, utan att gå omvägen via FileMaker. Det är extra viktigt för företag som arbetar med försäljning åt andra medieägare, säger Fredrik. I dagsläget måste man ofta växla mellan flera olika system för att få en helhetsbild. Nu blir det möjligt att samla data från flera olika system på ett och samma ställe.
“Alla har olika behov, och poängen här är att varje användare själv styr vad de vill se och arbeta med.”
Men dashboarden fungerar också helt fristående. Det innebär att till exempel en vd, som inte använder P1 Annons, enkelt kan logga in och följa upp relevant information som budgetutfall eller försäljningssiffror.
Den nya statistikdashboarden lanseras under hösten och kommer att vara tillgänglig för alla användare av P1 Annons. Med flexibla moduler, rollanpassade vyer och möjlighet till integration med externa system blir det enklare än någonsin att få full koll på dina nyckeltal – oavsett roll eller uppdrag.
Så fungerar den nya statistikdashboarden
Publicerad: 2025-09-08
För att vår hemsida ska fungera så bra som möjligt använder vi cookies.
Vi utvärderar webbplatsen med statistikverktyg och sparar i vissa fall personuppgifter när du t.ex. fyller i våra kontaktformulär.
Hur vi hanterar personuppgifter
OK