Ny VD på PositionEtt

Hallå där, Jan Karlsson, ny VD för PositionEtt!



Vem är du och vad har du för bakgrund?

- Jag är en av grundarna av PositionEtt som startade 1997 och har fram till dags datum arbetat 45 646 timmar här som utvecklare. I min nya roll som VD är min personliga vision att få se P1 uppnå sin fulla potential inom 5 år.

Vad är PositionEtts främsta styrkor?

- Vi har funnits länge och har därigenom bred erfarenhet av att skapa välfungerande system.
I affärsidén ingår att leverera både färdiga appar och att bygga skräddarsydda system. Våra färdiga appar går dessutom att konfigurera med skräddarsydda önskemål från enskilda kunder. Det betyder att vi som leverantör är en stor del av våra kunders framgångar.

Hur ser planerna ut framåt, är det några spännande nya projekt på gång?

- Det händer massor av spännande saker framöver. Just nu jobbar vi till exempel intensivt med Biljetto 3.0 som är en stor satsning från vår sida där vi förbättrar funktionerna för att boka biljetter till evenemang via webben. Biljetto 3.0 kommer både gå att köra tillsammans med Blå Boken och som en egen fristående lösning.
Snart kommer våra användare också att kunna välja vilket språk de vill köra i P1 Annons. Samma teknik går sedan att återanvända i alla våra appar där det finns behov av flerspråkighet. Vi arbetar också intensivt med att rekrytera nya medarbetare och förbättra vår organisation.

Jag har hört att det kommer en ny tjänst också – berätta mer!

- Under första kvartalet 2022 lanserar vi tjänsten ”Systemstöd”. Det innebär att våra kunder kommer att kunna köpa in ”Systemstöd” mer frekvent för en billigare kostnad. Systemstöd kommer även att kunna utbilda, ta fram avancerade rapporter, vara bollplank för affärsprocesser och hantera användarfel.
Eftersom våra system är kompetenta, men också komplexa när de används fullt ut med automatisering, behövs en ”systemstödsperson” för att hjälpa till att aktivera funktioner på bästa sätt. Tanken är att ”Systemstödspersonen” med tiden ska bli expert på hur kunden arbetar i sin P1-app. Många kunder har redan en egen så kallad ”superuser” som gör detta, men de som inte har det behöver en egen ”Systemstödsperson”.

Publicerad: 2021-11-08