Pressmeddelande FileMaker 7

Nya FileMaker 7-familjen erbjuder ny arkitektur och utökad relationell databaskraft
Publicerad 2004-03-09

Santa Clara, Kalifornien 9 mars 2004, FileMaker, Inc. lanserar idag den omedelbara tillgängligheten av FileMaker Pro 7, den mest betydelsefulla nya versionen av FileMaker Pro någonsin med banbrytande möjligheter till egen anpassning, ytterligare förbättrad legendarisk användarvänlighet och nya funktioner för utvecklare.

Företaget presenterar samtidigt den nya produktlinjen, som förutom FileMaker Pro 7 även består av FileMaker Developer 7 (levereras nu), FileMaker Server 7, FileMaker Server 7 Advanced och FileMaker Mobile 7 (som alla väntas finnas för leverans i början av sommaren).

Med FileMaker Pro 7 kan användare importera, lagra och exportera alla slags filer och dokument PDF:er, Word-dokument, Excel-ark, PowerPoint-presentationer, digitalbilder, film, musik etc, tack vare nya flexibla Container-fält. En annan nyhet är möjligheten att öppna flera fönster av samma databas för snabbare och samtidig tillgång till information ur olika perspektiv.

FileMaker Pro 7 är anpassad för Mac OS X och Windows XP/2000 och erbjuder en modern relationsarkitektur som gör det lättare för användaren att hantera databasinformationen genom att flera tabeller kan lagras i samma fil. Den nya, visuellt orienterade, relationshanteraren gör det möjligt att länka fält och data genom att helt enkelt dra linjer mellan tabeller på skärmen. För att möta kraven från mediahanteringssystem och andra sofistikerade lösningar har FileMaker Pro 7 fått dramatiskt ökad databaskapacitet med 8 Terabyte per databasfil, hela 4 000 gånger den gamla begränsningen.

För individuell användning och hela vägen upp till stora arbetsgrupper det bästa databasprogrammet har nu blivit ännu bättre, säger Dominique Goupil, VD för FileMaker, Inc. Den nya produktlinjen FileMaker 7 kombinerar banbrytande användarvänlighet som möjligheten att lagra och dela alla slags filer, med kraftfulla nya funktioner. Ingen annan produktlinje erbjuder liknande flexibilitet för daglig användning för dramatiskt ökad produktivitet hos alla användare.

Ny avancerad säkerhetsmodell, förbättrad webbpublicering och många andra nyheter
Bland många nya funktioner erbjuder FileMaker Pro 7 följande nya fördelar som passar alla slags användare:

• Importera, lagra och exportera fler filtyper som bilder, filmer, musik, Word-dokument, Excel-ark, PDF:er etc. Det är lätt att skapa ett digitalt arkiv med dokument, musik och bilder, lagra offerter intill kundinformation eller länka schemafiler direkt till en student.
  • Få snabbare tillgång till information genom att öppna flera fönster av samma databas. Du kan exempelvis titta på kunduppgifterna för en kund i ett fönster och redigera en annan kunds uppgifter i ett annat fönster samtidigt.
  • Dramatiskt ökad databaskapacitet med en utökad databasstorlek på 8 Terabyte, vilket är 4 000 gånger mer än den tidigare gränsen. Lagra nära nog obegränsade mängder med information av alla slag!
  • Skapa mera lättlästa och informativa rapporter med beräkningsbaserad formatering, nya bakgrundsalternativ och nya portaltillval.
  • Säkerställ korrekt datainmatning och säkrare uppdateringar tack vare möjligheten att bekräfta post- och layoutförändringar innan de sparas.
  • Lär dig nya databastekniker från de 30 anpassningsbara startlösningarna som är en fantastisk källa till nya idéer.
  • Driftsätt smartare lösningar på webben så att auktoriserade användare kan komma åt din databas via webbläsaren med ett mera intuitivt gränssnitt.

Dessutom innebär FileMaker Pro 7 mer kraft och ökad produktivitet för utvecklare och erfarna användare:

• Hantera dina databaser snabbare och enklare med en ny relationsmodell som konsoliderar alla tabeller till en fil. Nu behöver du inte lagra databasinformationen i flera filer och hela din lösning kan dela samma manus och säkerhetsinställningar.
  • Enklare att skapa och modifiera länkar mellan alla data genom en ny grafisk översikt av relationer inom databasen.
  • Skapa kraftfullare lösningar tack vare nya funktioner och beräkningar för utvecklare. Välj bland över 100 nya och förbättrade utvecklarfunktioner.
  • Ny avancerad säkerhetsmodell som säkerställer din databasinformation med användarnamn, lösenord och möjlighet att tilldela anpassade behörigheter för varje användare eller användargrupp.

Utvecklare som utvärderat den nya versionen i ett tidigt skede lovordar FileMaker Pro 7
Den största fördelen med att använda FileMaker Pro är flexibiliteten, och jag tycker att FileMaker Pro är ett stort steg framåt. Speciellt intressant är möjligheten att arbeta med flera tabeller i en enda fil, och använda ett manus för att påverka flera tabeller, säger Jim Randall, databasutvecklare vid Industrial Light and Magic i San Rafael, Kalifornien.

Andra nyheter i FileMaker 7-linjen
FileMaker Developer 7, som finns för beställning nu, är en utökad version av FileMaker Pro 7 med integrerade utvecklingsverktyg och funktioner för att bygga bättre databaser snabbare. Nya egna funktioner, filunderhållssverktyg, samt förbättrade rapportverktyg och debugger underlättar utveckling, driftsättning och skötsel av databaser.

FileMaker Server 7 är en högpresterande serverprogramvara som effektivt hanterar delade databaslösningar. FileMaker Server 7 kommer att erbjuda en påtagligt omarbetad serverarkitektur som kan agera värd för miljontals tabeller och dra nytta av högpresterande lagringslösningar och flerprocessorsystem (Mac OS X Server och Windows 2003 Server). FileMaker Server 7 kommer att göra det möjligt för användare att skydda sin information med standardiserade säkerhetsfunktioner som SSL (Secure Socket Layer) och utföra säkerhetskopiering under drift utan att störa användarna. Administratörer kan använda befintliga användarkonton med extern autentisering som bygger på LDAP och Active Directory. En förhandsversion av produkten väntas under våren.

FileMaker Server 7 Advanced kommer att ersätta FileMaker Pro 6 Unlimited och är en utökad version av FileMaker Server 7 som erbjuder avancerad webbpublicering och databaskopplingar som effektivt hanterar delade lösningar från skrivbordet till webben. Det är en webbservertillämpning som bygger på standarder, och låter FileMaker-användare omedelbart publicera fullständigt interaktiva lösningar på webben eller sätta samman anpassade webbplatser med XSL och XSLT. FileMaker Server 7 Advanced stöder även ODBC och JDBC för att dra nytta av andra datarapportverktyg som Crystal Reports, eller låta andra tillämpningar ta del av FileMaker-data.

FileMaker Mobile 7 är en version av FileMaker som utvecklats specifikt för handdatorer med Palm OS eller Pocket PC (med stöd för Palm OS 5 och Windows Mobile 2003), så att man kan ta med sig FileMaker-information när man är på resande fot. Nytt i FileMaker Mobile 7 är bl a möjligheten att synkronisera flera handdatorn med en och samma databas. Programmet passar för en rad olika användningsområden inom såväl näringslivet som skolsektorn

FileMaker Pro 7 för Mac OS X och Windows 2000/XP finns omedelbart tillgänglig i engelskspråkig version. Rekommenderat listpris, ny licens, ca 3 930:-. Uppgradering från tidigare version kostar ca 1 885:- Svenskspråkig version väntas finnas för leverans i mitten av april. FileMaker Developer 7 levereras också nu i engelskspråkig version (svensk version i mitten av april). Rekommenderat listpris, ny licens, ca 6 460:- (alla priser exkl moms). Ägare av tidigare versioner kan dra nytta av en rabattcheck på 950:-. FileMaker Server 7, Server 7 Advanced och Mobile 7 beräknas vara tillgängliga i början av sommaren 2004.

Kampanjerbjudande
Under en begränsad tidsperiod, t o m den 17 september 2004, erbjuder FileMaker Inc alla kunder med licenser av FileMaker Pro 2.1, 3.0, 4.x och 5.x möjligheten att uppgradera till FileMaker Pro 7 till samma låga pris som FileMaker 6-ägare automatiskt åtnjuter. Uppgraderingspriset är 1 885:- (exkl moms)
Efter den 17 september är det endast de som äger licenser av FileMaker Pro 6 som är berättigade till uppgraderingspriset.

Om FileMaker, Inc.
FileMaker, Inc. är en världsledare när det gäller databaslösningar för arbetsgrupper och enskilda användare för informationshantering från skrivbordet till webben. Den prisbelönta produktlinjen FileMaker Pro har kraftfull relationskapacitet, direkt webbpublicering och en omtalad användarvänlighet. FileMaker, Inc. är ett dotterbolag till Apple Computer.