Pressmeddelande FileMaker 8

Nu lanseras FileMaker Pro 8 med nya möjligheter att enkelt lagra och dela information

Phoenix, Arizona, 29 augusti 2005 - Under pågående FileMaker Developer Conference lanseras den senaste versionen av den mest prisbelönta databasen FileMaker Pro - med nya sätt att arbeta snabbare, dela och hantera all slags information och vara mer produktiv.

Nya PDF Maker i FileMaker Pro 8 innehåller Adobe PDF Library licenserad via Datalogics och gör det möjligt för användare att konvertera attraktiva grafikfyllda rapporter till PDF-dokument som snabbt kan e-postas för att dela information till folk som inte använder FileMaker Pro. Nya Excel Maker arbetar på ett liknande sätt och FileMaker Pro 8 kan spara information i Excel-format för att skicka som en bilaga till Microsoft Office-användare.

Vid FileMaker Developer Conference, ett årligt evenemang som lockar över 1 000 databas- och webbutvecklare, offentliggjordes även den resterande FileMaker-produktlinjen, FileMaker Server 8, FileMaker Server 8 Advanced, FileMaker Mobile 8 samt FileMaker Pro 8 Advanced.
Nya FileMaker Pro 8 Advanced (tidigare FileMaker Developer) erbjuder många funktioner som låter avancerade användare och utvecklare lägga in ännu mera långtgående egna anpassningar av sina FileMaker-lösningar.

Med FileMaker Pro 8 är det ännu enklare att dela och hantera information av alla typer även med icke-FileMaker-användare, menar Dominique Goupil, VD för FileMaker, Inc. FileMaker 8 har satt en ny standard för databasmarknaden genom att erbjuda den ultimata kombinationen av kraftfullhet, lättanvändlighet och delning. Genom att göra det ännu enklare att skapa, använda och lära sig delade informationslösnngar kommer FileMaker 8 att föra in ännu fler nya användare i databassegmentet.

Nya tidsbesparande funktioner
FileMaker Pro 8 är ännu enklare att använda och lära sig och innehåller en rad tidsbesparande funktioner som underlättar delning av information.

• Snabbsändningsfunktionen Fast Send - e-posta innehållet i alla slags fält, inklusive bilder, dokument, Excel-filer etc, direkt från FileMaker Pro 8
• Snabbmatchning - hitta alla matchande poster i din lösning med ett enda musklick
• Layoutjusteringsverktyg - gör det enkelt att få texter och fält att linjera samt sätta samma storlekar på grupper av objekt
• Seriebrev per e-post - skapa anpassade e-postmeddelanden och skicka dem enkelt till en eller flera mottagare utan att behöva scripta
• Tabellimport - skapa nya tabeller automatiskt när du importerar information till FileMaker Pro 8
• Förbättrad relationshanteringsverktyg - se alla relaterade tabeller med ett klick och lägg till kommentarer om du vill
• Skapa gränssnitt med flikar - nytt verktyg för att skapa layouter med multipla flikar i ett enda steg
• Spara tid - enklare att fylla i korrekta uppgifter tack vare automatisk komplettering av fältuppgifter

FileMaker Pro 8 levereras med 30 startklara lösningar färdiga för användning, bland dessa ett nytt hanteringsverktyg för e-postkampanjer där man snabbt kan importera data från andra format som Microsoft Excel, Access m fl.

Tillgänglighet
FileMaker Pro 8 och FileMaker Pro 8 Advanced, för Windows 2000/XP och Mac OS X, finns omedelbart tillgängliga i engelskspråkig versioner. Svenskspråkig version väntas finnas för leverans i slutet av september.