Pressmeddelande FileMaker 8.5

Nya FileMaker Pro 8.5 med integrerad webbfunktion

Lund, 10 juli 2006

FileMaker, Inc. tillkännager idag att FileMaker Pro 8.5 finns tillgänglig nu. Det är den första klientdatabas som har ett inbyggt webbfönster direkt i applikationen.

Lika enkelt som du lägger till ett bokmärke i din webbläsare, kan du nu lägga till ett webbfönster i din databas genom att använda den nya webbvisarfunktionen i FileMaker Pro 8.5. Databasfält såsom kundens webbadress eller ett produktnamn, kan påverka resultatet i webbvisaren. Sätt in webbvisaren i en layout och du har ett webbfönster med realtidsinformation för alla poster i din databas. Användningsområdena är många: bl a kan du integrera din databas med tjänster för t ex kartor, spårning av kollinummer, aktiekurser eller andra grafiska element för att rita diagram. Alla webbintegrerade program är nu också åtkomliga direkt inifrån FileMaker.

"Genom att kunna erbjuda webbdata direkt i databasapplikationen fortsätter vi vår tradition att sätta standarden på databasmarknaden, säger Dominique Goupil, president, FileMaker, Inc. "Med den nya webbvisaren i FileMaker Pro 8.5 ger vi användarna ett revolutionerande sätt att utnyttja information från webben och vi förväntar oss ett nyväckt intresse för denna kategori av databasprogram.

FileMaker släpper idag fyra nya Universal- produkter med markant förbättrad prestanda
på de nya Intel-baserade Macintoshdatorerna.

Den nya produktlinjen som innehåller FileMaker Pro 8.5, FileMaker Pro 8.5 Advanced, FileMaker Server 8.0v4 och FileMaker Server 8.0v4 Advanced, har Universal-stöd vilket ger en markant ökad prestanda på Intel-baserade Macintoshdatorer och mer än dubbla hastigheten jämfört med tidigare versioner på PowerPC. De nya versionerna fungerar också på PowerPC-baserade Macintosh, Windows 2000 och Windows XP.

"Med nya webbvisaren ser vi stora möjligheter för våra kunder att utveckla sina system för exempelvis SMS, kreditupplysningar och karttjänster utifrån information i deras system." -Johan Hedman, PositionEtt

Hela produktlinjen släpps idag den 10 juli på engelska, medan den svenska versionen kommer i augusti.

Om FileMaker, Inc.
FileMaker, Inc. är en världsledare när det gäller databaslösningar för arbetsgrupper och enskilda användare - för informationshantering från skrivbordet till webben. Den prisbelönta produktlinjen FileMaker Pro har kraftfull relationskapacitet, direkt webbpublicering och en omtalad användarvänlighet. FileMaker, Inc. är ett dotterbolag till Apple Computer.

Om Trigono
Trigono marknadsför och distribuerar flera av marknadens mest efterfrågade programvaror för bland annat grafik, digital video, webbdesign samt databas- och informationshantering på Internet. Affärsidé: "Med oöverträffad kunskap om marknaderna, affärsprocesserna och nyttan med de programvaror vi distribuerar ska Trigono bidra till att åstadkomma maximal utväxling i verksamheten för leverantörer, återförsäljare och slutkunder". Trigono har 20 anställda och finns representerat i Sverige, Danmark och Norge. Huvudkontoret finns i Lund. Företaget grundades 1986. För mer information, se: www.trigono.se

Källa: Trigono AB