Se på företaget med nya ögon

“Det har varit otroligt givande och kul att få arbeta med PositionEtt.”


Mats Erwald, Slow Skiing

För att utvecklas och växa som företag gäller det att våga släppa in någon utifrån för att få nya perspektiv. – Det är alldeles för lätt att bli uppslukad av den operativa vargen annars, säger Mats Erwald, extern styrelseordförande på PositionEtt.

Norrlänningen Mats Erwald flyttade till Stockholm som ung för att studera till ingenjör, men insåg snabbt att ekonomi var betydligt roligare. Efter en lång karriär inom Bisnode, där han i sin sista roll var Nordenchef, började han på UC för att starta ett nytt affärsområde.
– Men efter några år där bestämde jag och min fru Cissi oss för att starta eget istället och börja göra sådant vi tyckte var kul i 20-årsåldern. Vi ville bli skibums på heltid så vi drog till Italien och åkte skidor i två månader.

Sedan dess har Mats bland annat jobbat som interimschef, coach, mentor, styrelseledamot och styrelseordförande. För två år sedan skrev och publicerade paret också en egen bok, Slow Skiing.

– Det är en livsfilosofisk bok som handlar om att hitta ett mer närvarande förhållningssätt till livet. Den bygger på den italienska filosofin slow food, där slow står för sustainable, local, organic och whole. Det utvecklades sedan till the slow movement som numera finns över hela världen. Slow handlar inte om att göra något långsamt utan med eftertanke och i sitt eget tempo, och om att vara närvarande i nuet.

Satt tydliga mål

Det är en filosofi som även kan överföras till affärslivet. För ett år sedan blev Mats erbjuden posten som extern styrelseordförande och coach till vd på PositionEtt och han tycker att det har varit otroligt givande och kul att få arbeta med ett litet företag. Första steget var att göra en genomlysning av bolaget för att få ett utifrånperspektiv – var står vi i dag, vart vill vi komma och hur ska vi nå dit.

– Jag började med att intervjua alla delägare, medarbetare och ett antal kunder. Sedan hade vi en heldags workshop utifrån ett antal frågeställningar och kom fram till att det behövs mer tydlighet både utåt, inåt och utbudsmässigt.
Det har bland annat lett till en tydligare rollfördelning, nedminskad styrelse och ett tydligt omsättningsmål några år framåt i tiden för att få mer kraft och möjlighet att bli fler medarbetare och därmed kunna ta ännu bättre hand om kunderna.

Renodlar utbudet

– Vi arbetar också med att renodla utbudet och satsar på att utveckla och uppdatera produkterna, användargränssnitten och grafiken. Slutmålet är att växa, ha ett riktigt vasst, modernt produktutbud och omsätta mer pengar, säger Mats. När man har jobbat länge tillsammans på ett företag blir man ofta van vid att göra saker på ett visst sätt utan att egentligen reflektera så mycket över varför.

– Jag tror att det är viktigt för alla småföretag att våga släppa in ett par nya ögon som ifrågasätter för att kunna se saker på ett nytt sätt. När man drivit ett företag länge kan man allt och ger sig också gärna in i allt och det är alldeles för lätt att bli slukad av den operativa vargen. Då behövs det någon utifrån som ser det från en annan vinkel för att lyfta perspektiven.

Publicerad: 2022-06-15